woensdag 9 mei 2012

La foire en France

De Boerenmarkt is van alle tijden maar de laatste jaren ook sterk in opkomst in de stad. In Amsterdam hebben wij nu een Noorder- én Zuidermarkt maar ook de Landmarkt en de hele fijne Marqt winkels. We like “the farmer & the city” en verbouwen zelf frambozen, radijs en aardbeien in onze eigen stadstuin. Op mijn dakterras staat nu sinds een week een appelboom in bloei. Kan niet wachten op de eerste tarte tatin van eigen appels.




Maar dan … ga je voor een Urban Escape een paar dagen naar Frankrijk en kom je terecht op een Franse Foire. In een dorpje in de Haute Savoie, tussen de rinkelende Milka koeien is er elk jaar een Foire Bestiaux. In de straten onderhandelen lokale boeren over de prijs van een koe en wordt de nieuwste tractor gekocht. Koeien, paarden, Shetland pony’s, ezels, kippen, konijnen en schapen zijn te bewonderen en te koop. Mijn dochter ziet hoe een kip na verkoop aan zijn poten in een kartonnen doos wordt gestopt en een vader loopt samen met zijn blije zoon met een net gekochte geit aan de lijn naar huis. Alle kleine konijntjes worden opgepakt en geknuffeld.




Na deze vrolijke beestenbende is het tijd voor local food op het dorpsplein met immens grote pannen tartiflette en pruttelende saucissons de Lyon in witte wijnsaus. Lokale wijn, worst, fromage en noga zijn te koop. Ik bestel een glas rode wijn en daarbij snijdt de lokale butcher verse plakken jambon cru uit de Haute Savoie. Authentieker kan het niet.








Het dorpsfeest gaat nog wel even door als wij eind van de middag weer richting Chalet rijden. Mijn dochter heeft mij er op het laatst nog maar net van kunnen weerhouden om een mini zwijntje te kopen. Mama zag het wel zitten als huisdiertje. Geen sprake zei ze, “ik schaam me zeer voor je als je mij van school komt ophalen met een varkentje aan de lijn”.  




Als het kan bezoek een Foire en France.  Op Flaner Bouger is een overzicht te vinden van markten door heel Frankrijk. Je doet jezelf en je kids un grand plaisir!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten